Leerbedrijf

De activiteiten en projecten van Jongerentheater Link bieden regelmatig stagemogelijkheden. Link biedt stagemogelijkheden van maatschappelijke stages tot aan afstudeerstages voor leerlingen/studenten van het voortgezet onderwijs, MBO en HBO, in Nederland én Kenia.

Stagiaires van Link geven leiding aan / assisteren bij de productie / pr / marketing van projecten, zetten eigen projecten op en voeren eigen projecten uit en nemen deel aan uitwisselingsprojecten in Nederland en Kenia als artiest, danser en dans/theaterdocent. Door de unieke samenwerking met partnerorganisatie KPAG in Kenia biedt Link internationale stagemogelijkheden.

Stagiaires kunnen met een plan komen, maar kunnen een plan ook juist binnen Link ontwikkelen en vormgeven. De begeleiders van Link zijn cultureel ondernemers en actief als artiest, docent, theatermaker en/of binnen de productie van projecten. Dit biedt stagiaires een ‘real life experience’ stage. Ben jij nieuwsgierig, heb je een goede motivatie en doorzettingsvermogen, neem contact met ons op.

Jongerentheater Link is een erkend leerbedrijf.logo erkend leerbedrijf

www.stagemarkt.nl

 

 

 

Sarah Huygens heeft in mei 2014 voor haar buitenland stage (van de opleiding Theatre in Education, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) 3 maanden stage gelopen bij KPAG in Kenia. (Foto’s)

Hibaq Abdirahman Ahmed (ROC van Amsterdam)

HibaqHallo mijn is naam Hibaq, ik ben 22 jaar oud.
Time flies when you’re having fun. De 2 maanden stage zijn voorbij gevlogen. Vanaf  eind mei 2014 liep ik stage bij Jongerentheater Link. De stage verliep heel goed. Zelfs veel beter dan verwacht. Ik kreeg taken en verantwoordelijkheden over verschillende opdrachten. Ik vond dit een heel aangename stage. Ik werd zeer goed ontvangen, ik heb veel hulp gekregen en het belangrijkste van al ik heb heel veel bijgeleerd. Dingen zoals plannen en organiseren. Dans en muziek, theater, training, omgaan met kinderen en verschillende mensen en leeftijden. Omgaan met kritiek, flexibel zijn, zelf vetrouwen opbouwen, persoonlijke ontwikkeling. Van mijn stagebegeleiders Saskia en Odak heb ik ontzettend veel geleerd en ook alle andere collega’s stonden altijd klaar om mij te helpen als ik het even niet meer wist. Er werd mij bijna van alles toevertrouwd, ook dingen waarvan ik dacht dat ik het niet zou kunnen. Erg fijn, want het geeft je het gevoel dat je het wel aan kunt. Als ik een fout maakte of iets vergat, werd dit op een normale manier aan mij verteld met advies over hoe het beter zou kunnen. Het was altijd veel en hard werken, maar op een andere manier. Het feit dat ik gewoon moest meedoen met de activiteiten, meetings en theater zorgde ervoor dat ik een heel realistische en bijzondere ervaring heb gehad. Ik nam deel aan allerlei activiteiten en projecten. Zelf heb ik ook een evenement voor kinderen georganiseerd. Dit was zeer belangrijk voor mij want voor dat ik stage bij Link liep, had ik geen doel, geen motivatie en was ik zeer onzeker over mezelf. Ik zou met mijn opleiding stoppen. Maar dat is dus een paar maanden geleden veranderd. Bij LINK ben je geen stagiaire, maar part of the team. Dat is de fantastische begeleiding vond ik. Hierdoor ben ik enorm gegroeid. Nooit hoefde ik bang te zijn om iets te vragen. Ik heb vooral veel geleerd op persoonlijk vlakken, door een stage te kiezien bij link. En ik weet nu veel beter wat ik kan, waar ik sta en wat ik wil. Dit raad ik al de toekomstige stagiaires aan om de mogelijkheid te pakken. En er een leuke ervaring van te maken.

Celine van de Sande (ROC Midden Nederland)
Ik ben Celine van de Sande, 22 jaar, en woon in Utrecht. Ik kwam met niet veel ervaring bij Jongerentheater Link binnen in juni 2009. Na deelname aan het uitwisselingsproject SWITCH in 2009 besloot ik mijn afstudeerstage bij Jongerentheater Link te doen. Vanaf juni 2009 heb ik stage gelopen bij Jongerentheater Link en in oktober 2010 ben ik afgestudeerd (opleiding Kunst, Cultuur en Media ROC Midden Nederland) met mijn afstudeerproject ‘What’s in YOU’. Ik heb zelf op een VMBO school gezeten en daarom leek het me leuk om met deze doelgroep te gaan werken binnen mijn afstudeer stage. What’s in YOU?! heb ik opgezet om VMBO jongeren doormiddel van kunst bij elkaar te brengen. Met What’s in YOU heb ik een workshop traject ontwikkeld binnen het AZC in Leersum en het Globe College in Utrecht.
Jongerentheater Link vind ik een prachtig nieuw concept waarin jongeren van verschillende culturen en achtergronden samen komen. Ze krijgen een kans om zich verder te ontwikkelen en te ontplooien in theater, dans en kunst. Jongerentheater Link is een erg nieuw concept. Ze hebben een andere manier van werken. Jongerentheater Link kijkt namelijk naar de kwaliteiten van de deelnemers en zetten die in. Er is ruimte voor inbreng en ook de deelnemers kunnen elkaar lessen geven. Dus het is niet zo dat de begeleiders alleen de lessen aanbieden maar ook de deelnemers aan elkaar. Doordat hier veel ruimte voor is ontwikkelen de deelnemers nieuwe aspecten van elkaar en kunnen ze hun eigen kwaliteiten verbreden. Ze leren op deze manier veel beter samenwerken.
Mijn zelfvertrouwen is enorm gegroeid in het afgelopen jaar. Ik heb geleerd door te zetten en niet op te geven, geduld te hebben en ik heb geleerd hoe ik het beste mensen kan benaderen. Ik wil in de toekomst ook met de verschillende kunst disciplines aan de slag met deze doelgroep. De What’s in YOU ervaring kan ik in de toekomst goed gebruiken. Eén van de belangrijkste dingen die dit project me heeft opgeleverd is te leren kijken naar het proces en niet naar het eind resultaat. Ik kreeg een beter beeld van de doelgroep en zo was er veel meer tijd en ruimte over voor inbreng. Dit werd enorm gewaardeerd door de groepen. Ik heb tijdens mijn project de manier van Jongerentheater Link proberen toe te passen. Oftewel ik heb geprobeerd de ruimte te creëren voor inbreng van de doelgroep en heb geprobeerd de kwaliteiten van de doelgroep in te zetten. Dit is enorm interessant omdat je zo presentaties met de doelgroep neerzet ipv dat je zelf alleen de input geeft. Dat geeft het een interessante draai en zo past het beter bij de doelgroep.
Door dit afstudeerproject ben ik er ook achter gekomen wat ik voor mezelf graag nog in de toekomst verder wil ontwikkelen en wat ik graag wil doen voor de maatschappij. Ik ben er achter gekomen dat ik de kunst enorm belangrijk vind voor de doelgroepen waarmee ik gewerkt heb het afgelopen jaar en ik vind ook dat daar veel aandacht aan besteed moet worden. Ik wil graag verder werken met deze doelgroep en mensen laten inzien hoe belangrijk de kunst is voor deze doelgroep. Het is belangrijk dat theater word ingezet voor deze doelgroep omdat ze zich zo verder kunnen ontwikkelen op een ander gebied. Ik wil graag aan de omgeving laten inzien dat juist de kunst niet mag verdwijnen en dat daar juist aandacht aan besteed moet blijven worden.
Op dit moment verzorg ik de organisatie en planning rondom de kindervoorstelling De Kameleon en train en speel ik mee met de voorstellingen van Link.
Daan Beckers (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht)
Mijn naam is Daan Beckers en ben 4de jaars student van de opleiding Theatre & Eductation van de HKU. Ik wil bij Jongerentheater Link, in samenwerking met KPAG, stage lopen omdat ik zeer geinteresseerd ben in het maken van fysieke voorstellingen. Ook het open maakproces van deze organisatie spreekt mij aan. Het is een andere manier van werken dan dat ik in Nederland gewend ben. Wij hebben hier onze duidelijke verdelingen en vinden vaak dat het dan ook niet anders kan dan onze bedachte manier. Ik heb het gevoel dat de organisatie van Jongerentheater Link hier andere ideeen over heeft dus ik verwacht veel van deze manier van in het werkveld staan mee te pakken.
Van januari tot mei 2011 zal Daan Beckers, een afstuderende educatieve theater maker aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, een voorstelling maken met twee jongeren van Link in combinatie met tien spelers met een verstandelijke beperking van de theaterwerkplaats Theater Totaal uit Nieuwegein. 
Daan: “Voor mij is de combinatie van de doelgroepen de toegevoegde waarde en de uitdaging van dit project. Door deze groepen te combineren verwacht ik dat de diversiteit van de groep het niveau omhoog kan brengen op het moment dat elke speler in zijn kracht staat. Daar zal ik als maker naar moeten zoeken. 
Het werken met mensen met een verstandelijke beperking is nieuw voor mij. Daarom heb ik eerst een aantal workshops gegeven. We hebben nu ook al twee repetities gehad waarbij we nog veel aan het onderzoeken zijn en waarbij ik ontdek waar de mogelijkheden liggen. Er heerst een goed gevoel binnen de groep, er wordt hard gewerkt en ik verwacht dan ook een bijzonder resultaat.” 
De voorstelling wordt gemaakt vanuit fysieke improvisaties maar zal ook beeldend en tekstueel opgebouwd worden. De voorstelling zal voor een 12 leeftijdsgroep gemaakt worden. Waar en wanneer de voorstelling gespeeld wordt zal later bekend gemaakt worden.
Advertenties